Pozycjonowanie zwane jest całkiem inaczej optymalizacją. Tyczy się to przykładowo. wyszukiwarek internetowych, a misją pozycjonowania jest osiągnięcie przez konkretny serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla konkretnych słów i wyrazów głównych. Optymalizacja to szczegół szeroko pojętego marketingu internetowego i bazuje na znanych elementach działania algorytmu wyszukiwarek, ciągłym poznawaniu nowych wzorów, i te algorytmy biorą pod uwagę przy rangowaniu strony , a oprócz tego na weryfikowaniu stron już istniejących.
Działania pozycjonowania w dużej mierze są niewidoczne dla przeciętnego użytkownika strony, natomiast posiadają one znaczny wpływ na jej indeksowanie i klasyfikacje w wyszukiwarkach – naturalne linkowanie, przykładowo:
1. Dopasowanie strony internetowej do norm W3C,
2. Oddzielenie warstwy logicznej struktury dokumentu od warstwy jego prezentacji, co poprawa i przyspiesza czasu ładowania strony,
3. Rozwiązywanie powielonej informacji, np. poprzez wskazanie wersji preferowanej za radą konwertowania kanonicznego z poziomu kodu HTML lub nagłówku HTTP dokumentu, a w sytuacji zawartości błędnie powielonej wykonując bezsporne przekserowania i wykorzystanie przyjaznych adresów,
4. Umożliwia głębokie linkowanie w wypadku animacji Flash oraz dodatkowo gwarantuje alternatywną wersję dla przeglądarek bez wsparcia dla wspomnianej technologii (w tym robotów wyszukiwarek internetowych).
Pozycjonowanie strony jest procesem pozyskiwania odnośników z serwisów zewnętrznych, które są jednym z czynników wpływających na pozycje w wynikach przeszukiwania, które w czasie użytkowania są dla nas bardzo istotne.