W jaki metodę Klienci podejmują decyzję odnośnie kupna danego produktu?

W jaki sposób Klienci podejmują decyzję odnośnie zakupu danego produktu?

To, w jaki metodę przez klienta jest podejmowana decyzja o kupnie, zależy od znacznej ilości czynników. Głównie zależy to od tego, czy decyzja o zakupie dotyczy produktu rutynowego czy też produktu problemowego.

Produkty rutynowe to częstokroć produkty o przystępnej cenie. Tyczy się to głównie żywności , a ponadto środków czystości czy też prasy. W sytuacji takich towarów użytkownicy przeważnie bardzo dobrze znają daną klasę towarów, jego odmianę oraz dostępne na rynku marki. W zdecydowanej większości przypadków jest przywiązany do pewnych marek, z których korzysta od lat. Ponieważ cena takich towarów jest w wielu wypadkach niska, klient nie traci podczas zakupów zbyt kilka czasu na namyślanie się i porównywanie z innymi produktami.

Zupełnie inaczej jednak sytuacja wygląda w wypadku produktów problemowych. Są to w dużej liczbie przypadków produkty kupowane sporadycznie, których cena jest dość wysoka. Ma możliwość to być zakup samochodu, wybór określonych usług turystycznych czy ubezpieczeniowych. W procesie podejmowania decyzji przez konsumenta można wyróżnić wiele etapów. Dotyczy to zwłaszcza zakupów problemowych. W sytuacji towarów rutynowych proces podejmowania wyborów nabywczej jest znacznie bardziej uproszczony. Aby skutecznie sprowadzić kampanie marketingowe, warto przyjrzeć się zachowaniom klientów, które poprzedzają zakup produktu oraz dodatkowo te, które mają miejsce już po dokonaniu zakupu. Należy tu zwrócić uwagę na następujące zachowania:
-identyfikacja, czyli uświadomienie potrzeby,
-gromadzenie treści oraz ocena możliwości zaspokojenia potrzeby,
-wybór sposobu zaspokojenia potrzeby,
-decyzja o zakupie i zakup,
-zachowania konsumenta po zakupie.